Intergenerational Transmission, State as Platform, and Proudhonian Federalism: Alternatives to Centralized Authority
@sz_duras@mastodon.online Your question about long-term, multigenerational projects without a centralized state is crucial. There are actually models-both historical and theoretical-that offer real alternatives:
1. Intergenerational Transmission: The Indigenous Model
Among Indigenous peoples, the preservation of identity and knowledge relies on a complex, dynamic, and plural transmission process:
- Vertical (parents to children), oblique (elders to non-relatives), and horizontal (peer-to-peer) learning.
- Knowledge is passed on through language, stories, observation, participation in rituals, and communal socialization.
- Language, especially, carries a worldview and a deep connection to the local ecosystem.
This demonstrates that societies without a centralized state can ensure cultural continuity and collective project management across generations.
2. The State as a Platform: Coordination Without Domination
Thinkers like Arendt, Castoriadis, Proudhon, Rousseau, and Diderot suggest reimagining the state not as a dominating authority, but as a platform for coordination:
- The state guarantees public space, plurality, and deliberation, without absorbing civil society.
- Its role is limited to organizing solidarity, protecting the possibility of collective action, and coordinating what autonomous entities (communes, federations, associations) cannot do alone.
- Laws and institutions remain open to critique and change, ensuring ongoing questioning of justice and legitimacy.
3. Proudhonian Federalism and Living Mutualism
Proudhon envisioned a federation of autonomous associations, bound by reciprocal contracts and without central hierarchy.
- Coordination for long-term projects happens through dialogue, resource sharing, rotation of responsibilities, and the active involvement of each generation in the living transmission of the common project.
In short:
Long-term collective projects and cultural continuity don’t require a dominating state. They can be supported by intergenerational knowledge-sharing, a coordinating (not controlling) state-platform, and federated, contract-based mutualism-models that foster both autonomy and solidarity.
version française
Votre question sur la capacité à mener des projets collectifs de long terme sans État centralisé est essentielle. Il existe des modèles historiques et théoriques qui montrent que d’autres voies sont possibles :
1. Transmission intergénérationnelle : le modèle autochtone
Chez les peuples autochtones, la préservation de l’identité et des savoirs repose sur une transmission complexe, dynamique et plurielle :
- Verticale (parents-enfants), oblique (aînés non-parents), horizontale (pairs).
- Les connaissances passent par la langue, les récits, l’observation, la participation aux rituels et la socialisation communautaire.
- La langue, en particulier, véhicule une vision du monde et un lien profond à l’écosystème local.
Ce modèle prouve que des sociétés sans État centralisé peuvent assurer la continuité culturelle et la gestion de projets collectifs sur plusieurs générations.
2. L’État-plateforme : coordination sans domination
Des penseurs comme Arendt, Castoriadis, Proudhon, Rousseau et Diderot proposent de repenser l’État non comme une instance de domination, mais comme une plateforme de coordination :
- L’État garantit l’espace public, la pluralité et la délibération, sans absorber la société civile.
- Il se limite à organiser la solidarité, à protéger la possibilité d’agir ensemble et à coordonner ce que les entités autonomes (communes, fédérations, associations) ne peuvent faire seules.
- Les lois et institutions restent ouvertes à la critique et à la modification, assurant une interrogation permanente sur la justice et la légitimité.
3. Fédéralisme proudhonien et mutualisme vivant
Proudhon imagine une fédération d’associations autonomes, liées par des contrats réciproques, sans hiérarchie centrale.
- La coordination des projets de long terme s’opère par le dialogue, la mutualisation des ressources, la rotation des responsabilités et l’engagement de chaque génération dans la transmission vivante du projet commun.
En résumé :
La continuité des projets collectifs et la transmission culturelle ne nécessitent pas un État dominateur. Elles peuvent reposer sur la transmission intergénérationnelle, un État-plateforme de coordination, et un fédéralisme contractuel vivant, favorisant à la fois autonomie et solidarité.